Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Du”) gör en beställning via www.donnabeauty.se. Avtal ingås mellan dig och Surricos AB, organisationsnummer 556817-2786 (”DB”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om DB framgår på vår hemsida. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via www.donnabeauty.se. Genom att beställa accepterar du dessa villkor.

Leverans

När du har lagt din beställning skickas en bekräftelse ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Leverans skickas vanligtvis inom 24h. 

Donna Beauty ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (18 år).

Varor som beställs innan kl 15:00 på vardagar skickas vanligtvis samma dag. Om du har lagt en order under en kväll eller helg kommer varorna att packas och skickas till dig under nästkommande vardag.

Du har som konsument rätt att häva köpet utan kostnad vid eventuell försening om ni inte godkänner ny leveranstidpunkt. För outlösta paket debiteras 250 kr. Det innebär alltså att beställd vara måste hämtas ut innan den kan returneras till oss. Mottagaren är ansvarig för att kontrollera att leveransen och produkterna är oskadda i samband med mottagande av paketet. Vid eventuella problem med paket eller saknade varor så måste ett skriftligt meddelande skickas via e-post till support@donnabeauty.se. Vid skador på kartongen vid leveransen anmäl detta omgående till ditt utlämningsställe när du hämtar ut ditt paket. För att du ska känna dig trygg med din order kontrollvägs samtliga paket vi skickar.

Fraktkostnad

Vid köp under 499 kr tillkommer en fraktavgift på 29 kr. Överstiger varukorgens värde 499kr, efter att alla rabatter är dragna, så skickas ordern fraktfritt.

Prispolicy

I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Donna Beauty inte råder över, t ex ändrad moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel som t ex. priser, specifikationer m.m. Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Donna Beauty rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.

Betalning

I samarbete med Svea erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Om du väljer att betala med faktura så har den en förfallotid på 14 dagar, och skickas tillsammans med de beställda produkterna. Vid val av delbetalning, kontokortsbetalning eller direktbetalning så får du istället en följesedel tillsammans med din beställning. Mer information och fullständiga villkor om Sveas betalsätt hittar du här: Villkor.

Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Reklamation

Du har som kund rätt att reklamera fel i beställd vara inom skälig tid från det att du upptäckte, eller borde ha upptäckt eventuellt fel i varan. Vi rekommenderar att du reklamerar snarast möjligt. Reklamation ska under alla omständigheter ske senast inom tre år från det att du tog emot varan*. Reklamation kan göras via e-post, support@donnabeauty.se.

Vänligen ange kundnummer eller fakturanummer vid kontakt för snabbast service.

Varan ska i samband med reklamationen returneras till oss. Information om hur du går tillväga får du när du kontaktat vår kundtjänst. När varan returnerats till oss kommer den att undersökas och om vi godkänner reklamationen kommer vi att hantera reklamationen i enlighet med bestämmelserna i konsumentköplagen (1990:932) genom att i första hand reparera varan eller leverera en ny vara. I förekommande fall kan det istället bli aktuellt med nedsättning av priset eller att vi återbetalar kostnaden för varan till dig.

Vid godkänd reklamation svarar vi för eventuella fraktkostnader som du har haft till följd av reklamationen. Även om vi godkänner en reklamation är du som kund alltid skyldig att begränsa dina kostnader till följd av reklamationen. Det är således endast försvarliga kostnader som ersätts.

Varan kommer att undersökas i enlighet med den beskrivning av eventuellt fel som du som kund lämnar i samband med reklamationen. Det är därför viktigt att du lämnar en så utförlig beskrivning som möjligt. Om varan efter undersökning befinns felfri eller utsatt för yttre åverkan och reklamationen därför inte godkänns, kommer du som kund att debiteras vår kostnad för att undersöka varan samt fraktkostnad.

Kunduppgifter mm
Donna Beauty rekommenderar att Du skapar ett användarkonto innan Du handlar hos oss. När Du registrerar ditt användarkonto och/eller ska genomföra en beställning kommer Du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som Du fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter.

Du åtar dig att se till att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Du ska omgående anmäla till Donna Beauty om det kan misstänkas att någon obehörig har fått tillgång till ditt lösenord. Du ansvarar för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte har gjorts.

Om Donna Beauty misstänker att Du missbrukar ditt användarkonto eller dina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Donna Beauty rätt att stänga av dig. Donna Beauty har även rätt att tilldela dig nya inloggningsuppgifter.

Ångerrätt
Vid köp av varor på www.donnabeauty.se gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Donna Beauty detta inom 14 dagar från det att Du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a)
varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;

(b)
varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis, kosmetiska produkter, hårtorkar och liknande produkter, rakapparater); eller

Om en vara har förseglats får Du inte bryta förseglingen om Du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Du bryter förseglingen.

Om Du vill ångra köpet ska Du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Donna Beauty genom att skicka e-post till support@donnabeauty.se. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om Du inte vill använda ovan alternativ på meddelande kan Du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se)

Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum som meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Donna Beauty. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till Donna Beauty enligt de metoder och anvisningar som anges på Sajten.

När Du ångrar ditt köp betalar Donna Beauty tillbaka det belopp som Du betalat för varan, exklusive leveranskostnader. På det belopp som ska återbetalas har Donna Beauty rätt att dra av en summa som motsvarar varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.


Donna Beauy betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 30 dagar från och med det datum Donna Beauty tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Donna Beauty får dock vänta med återbetalningen tills Donna Beuaty tagit emot varan eller Du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som Du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

Information om Cookies

Donna Beauty använder sessioncookies för att spara information om de varor du har i din varukorg. Den lever så länge din webbläsare är öppen. Om du öppnar en ny så skapas det en ny sessioncookie. Våra cookies innehåller ingen personinformation.